Εναλλακτικά καύσιμα

Κατ’ αρχήν δεν είμαι χημικός ή μηχανικός, οι γνώσεις μου φτωχές και οι πηγές μου δεν είναι αξιόπιστες αλλά με αφορμή το δημοσίευμα του Motorcycle Boy «Βάλτε αίμα στους κινητήρες σας!» σκέφθηκα να ψάξω λίγο το θέμα των εναλλακτικών καυσίμων.

Ας ξεκινήσω θυμίζοντας πως ο Δρ. Rudolf Diesel παρουσίασε τον κινητήρα του στην παγκόσμια έκθεση του 1900 στο Παρίσι η οποία λειτούργησε με φυτικό έλαιο από φιστίκια! (biodiesel). Τούτο σημαίνει πως οι κινητήρες μας μπορούν να λειτουργήσουν με πολλούς τρόπους και όχι μόνο με πετρέλαιο όπως μας έχουν μάθει όλα αυτά τα χρόνια.
Το πετρέλαιο καθιερώθηκε διότι τον καιρό εκείνο υπήρχε διαθέσιμο εύκολα και ήταν φτηνότερη η παραγωγή του. Άλλωστε η περιβαλλοντική μόλυνση δεν υπήρχε πριν την καθιέρωσή του.

Οι μηχανικοί από πολλές χώρες, αυτοκινητοβιομηχανιών αλλά και ερευνητικών κέντρων, πέραν των θεωριών συνομωσίας αλλά και της γενικής γραμμής των πολυεθνικών που καθορίζουν τους δρόμους πάνω στους οποίους θα συνεχισθεί μια έρευνα, εργάζονται πυρετωδώς προκειμένου να αναπτύξουν εναλλακτικά καύσιμα.
Ας μην περιοριστούμε ΜΟΝΟ στα αυτοκίνητα (αν και αυτά θα πάρουμε ως βασικό παράδειγμα) μιας που η ρύπανση έχει πολλές μορφές και σημαντικότερη εξ’ αυτών είναι οι βαριές βιομηχανίες.

Σήμερα πια έχουμε φτάσει σ’ ένα σημείο όπου η μόλυνση είναι τραγική. Όχι από το ίδιο το πετρέλαιο αυτό κάθε αυτό ως καύσιμο, μιας και πάλι οι μηχανικοί μπορούν να φτιάξουν «καθαρότερους» κινητήρες. Το πρόβλημά μας είναι η μεταφορά, η διάθεση και τα ολιγοπώλια των πηγών του. Επειδή ακριβώς υπάρχει σε ορισμένες περιοχές, τούτες έχουν γίνει αντικείμενο πολέμων, φτώχειας και εξαθλίωσης.

Αν λοιπόν μπορούσαμε (θεωρητικά) να παράγουμε ένα καύσιμο του οποίου η παραγωγή να μπορούσε να γίνει ΠΑΝΤΟΥ και από οποιονδήποτε, αυτό αυτόματα θα πρόσφερε ενεργειακή ανεξαρτησία σε όλες τις (περισσότερο φτωχές) χώρες. Αν αυτό το καύσιμο μπορούσε να είναι και «οικολογικό» (με την έννοια να προκαλεί σημαντικά λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον) αυτό θα ήταν πολύ κοντά στο ιδανικό. Αν επίσης δεν ήταν ΜΟΝΟ ΕΝΑ αλλά πολλά, έτσι ώστε ανάλογα με την ιδιομορφία και την παραγωγή κάθε χώρας να μπορούσε εύκολα να παραχθεί, θα έσπαγαν τα παγκόσμια ολιγοπώλια που τόσα δεινά μας έχουν προξενήσει.

Δυστυχώς οι μηχανικοί δεν είναι «θεοί». Διαθέτουν γνώσεις και προοδεύουν συνεχώς αλλά τα μέσα έρευνας ανήκουν σ’ εκείνους που ενδιαφέρονται για το κέρδος και που δεκάρα τσακιστή δεν δίνουν για τις δικές μας ανησυχίες. Παρόλα αυτά έχουν φτάσει σ’ ένα σημαντικό επίπεδο βοηθούμενοι και από τις μελέτες που δείχνουν πως ο «μαύρος χρυσός» τελειώνει.
Έτσι, ακόμα και οι βιομήχανοι αναγκάστηκαν να τους στρώσουν στην έρευνα ώστε να δουν τα πιθανά αποτελέσματα. Το τι τελικά θα επακολουθήσει δεν είναι σε θέση κανένας να πει μιας και εξαρτάται πολύ από το μάρκετινγκ, δηλαδή την τελική θέση (αλλά και την κοινή συμφωνία ή επικράτηση) των διαφορετικών συμφερόντων των ολιγοπωλίων.

Ας δούμε τα μέχρι τώρα αποτελέσματα συνοπτικά αντικρίζοντας ΜΟΝΟ όσα εναλλακτικά καύσιμα είναι ΕΦΙΚΤΑ να κάψουν οι σημερινοί κινητήρες μας με λίγο ή ΚΑΘΟΛΟΥ μετατροπή.

ΠΗΓΗ: «DaimlerChrysler Environmental Report 2005»
Απόδοση στα ελληνικά: Ιάκωβος Κρομμύδας


Nature’s finest
Αιθανόλη Ι
(φυτικής προέλευσης)


Πολλά από τα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν μπορούν να χρησιμοποιήσουν καύσιμα με περιεκτικότητα μέχρι και 5% αιθανόλη, ποσοστό που αποτελεί το όριο στην Ευρώπη. Στις ΗΠΑ, αυτοκίνητα καταχωρημένα ως «flexible fuel vehicles» μπορούν να χρησιμοποιήσουν μίγμα το οποίο φτάνει το 85% περιεκτικότητας σε αιθανόλη.

ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Διαυγές με τυπική αλκοολούχα οσμή.

ΠPΩTH YΛH
Σοδειές που περιέχουν άμυλο και σάκχαρα, όπως καλαμπόκι, ζαχαρότευτλα, πατάτες και δημητριακά.


ΠAPAΓΩΓH
Αλκοολική ζύμωση.

ΠPOTEPHMATA
Σε ιδανικές συνθήκες, μείωση μέχρι και 65% του διοξειδίου του άνθρακα. Όμως, το συνολικό ισοζύγιο εξαρτάται από την πρώτη ύλη. Η αιθανόλη μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των οξιδίων του αζώτου.

EΦAPMOΓEΣ
Το πιο διαδεδομένο βιοκαύσιμο παγκοσμίως, ιδιαίτερα στη Βραζιλία και τις ΗΠΑ. Στην EE μπορεί να προστεθεί αιθανόλη σε κανονική βενζίνη σε αναλογία μέχρι 5%. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει αρκετή αιθανόλη για να επιτευχθεί αυτό το όριο, όμως αναμένεται αύξηση της παραγωγής στα επόμενα χρόνια.

BAΘMOΛOΓIA
Όπως και το βιοντίζελ, έτσι και η αιθανόλη ανήκει στην πρώτη γενιά βιοκαυσίμων, και συνεπώς βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τα ορυκτά καύσιμα. Ουσιαστικά, ανοίγει την πόρτα της αγοράς ενέργειας για τη γεωργία.

H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN:
Για τα βενζινοκίνητα οχήματα σηματοδοτεί την αρχή του τέλους της εποχής των ορυκτών καυσίμων.

**********************
Flower power
Βιοντίζελ
(μεθυλεστέρας λιπαρών οξέων - fatty acid methyl ester/FAME, jatropha methyl ester/JME)


Ήδη παραδίδονται αυτοκίνητα στους αγοραστές με μίγμα βιοντίζελ από 5% (ΙΧ) έως 100% (επαγγελματικά). Παράλληλα, η DaimlerChrysler εμπλέκεται στο πιλοτικό πρόγραμμα παραγωγής βιοντίζελ από τους σπόρους του φυτού jatropha, στην Ινδία.

ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Διαυγές, κίτρινου χρώματος με ιξώδες ίδιο με εκείνου του συμβατικού ντίζελ.

ΠPΩTH YΛH
Φυτικά έλαια π.χ. ελαιοκράμβη (Ευρώπη), φυτό jatropha (Ινδία).


ΠAPAΓΩΓH
Χημική μετατροπή: παχύρρευστο λάδι από ελαιοκράμβη αντιδρά (εστεροποίηση) με μεθανόλη, με αποτέλεσμα χαμηλού ιξώδους μεθυλεστέρα λιπαρών οξέων (fuel fatty acid methyl ester), που έχει καλά χαρακτηριστικά καύσης.

ΠPOTEPHMATA
Βιοδιασπώμενο, δεν περιέχει σχεδόν καθόλου θείο και αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Υπολογίζοντας τη συνολική παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα από την παραγωγή μέχρι και την καύση, τα βιοκαύσιμα παράγουν περίπου 50% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τα συμβατικά καύσιμα. Παράλληλα, η καύση παράγει λιγότερους υδρογονάνθρακες και μονοξείδιο του άνθρακα.

EΦAPMOΓEΣ
Μέχρι στιγμής έχει χρησιμοποιηθεί στην Ευρώπη, όπου επιτρέπεται η ανάμιξη με τα συμβατικά καύσιμα έως 5%. Τα βιοκαύσιμα που παράγονται από το φυτό jatropha είναι ένα σημαντικό βήμα για τις αναπτυσσόμενες χώρες. Οχήματα που κινούνται κατ’ αποκλειστικότητα με βιοντίζελ θα παραμείνουν περιορισμένα σε ειδικές κατηγορίες (π.χ. αγροτικά), λόγω του ότι η χρησιμοποίησή τους σε ποσοστό 100% επιβάλλει τεχνικές τροποποιήσεις.

BAΘMOΛOΓIA
(βλ. αιθανόλη)

H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN: (βλ. αιθανόλη)

**************************************
Deepest dreams
Φυσικό αέριο

Αυτοκίνητα και φορτηγά που κινούνται με φυσικό αέριο διατίθενται στην αγορά από κατασκευαστές όπως οι DaimlerChrysler, Opel, Renault και BMW.

ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Φυσικό αέριο, άχρωμο και άοσμο. Η έντονη οσμή που έχει το αέριο για οικιακή χρήση έχει προστεθεί για λόγους ασφάλειας.

ΠPΩTH YΛH
Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο (85%-98%), αιθάνιο, προπάνιο και βουτάνιο.


ΠAPAΓΩΓH
Επεξεργασία του φυσικού αερίου: ανεπιθύμητα στοιχεία (όπως νερό, διοξείδιο του άνθρακα και ανώτεροι υδρογονάνθρακες) απομακρύνονται με ξήρανση και καθαρισμό του εξαγόμενου αερίου.

ΠPOTEPHMATA
Μέχρι και 20%-25% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η αρνητική πλευρά είναι ότι παρουσιάζεται μειωμένη αυτονομία και χρειάζεται χώρος για τη δεξαμενή του αερίου.

EΦAPMOΓEΣ
Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται κυρίως για σχετικά μικρούς στόλους, όπως λεωφορείων, φορτηγών ή ταξί. Η χρήση θα επεκταθεί σε αυτές τις κατηγορίες στα επόμενα χρόνια.

BAΘMOΛOΓIA
Όντας το πιο φιλικό προς το περιβάλλον ορυκτό καύσιμο, το φυσικό αέριο γίνεται συνεχώς πιο σημαντικό. Στη Γερμανία θα συνεχίσει να ωφελείται από φοροαπαλλαγές μέχρι το 2020. Παρ’ όλα αυτά, θα παραμείνει ένα καύσιμο με σχετικά περιορισμένη χρήση στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN:
Ακόμα και στο μέλλον θα παραμείνει σχετικά στο περιθώριο.

***********************************
Meta-morphosis
Καύσιμο GTL
(gas to liquid)


Η βιομηχανία πετρελαιοειδών ερευνά εντατικά για την ανάπτυξη καυσίμων GTL, τα οποία θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των σύγχρονων κινητήρων εσωτερικής καύσης.

ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Άχρωμο και άοσμο, με λίγο μικρότερο ιξώδες σε σχέση με το ορυκτό ντίζελ.

ΠPΩTH YΛH
Φυσικό αέριο


ΠAPAΓΩΓH
Χημική μετατροπή: το φυσικό αέριο μετατρέπεται σε συνθετικό αέριο και αυτό στη συνέχεια σε υγρό καύσιμο.

ΠPOTEPHMATA
Καύσιμο υψηλής ποιότητας με χαμηλές εκπομπές, χωρίς θείο ή αρωματικές ενώσεις. Όταν οι σημερινοί κινητήρες εφοδιαστούν με GTL, παράγουν μέχρι και 90% λιγότερους υδρογονάνθρακες και μονοξείδιο του άνθρακα, ενώ, παράλληλα, με κατάλληλη μετατροπή της χαρτογράφησης του κινητήρα, μπορούν να μειωθούν κατά 35% οι εκπομπές σωματιδίων και οξιδίων του αζώτου. Τέλος, υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια βελτίωσης, αν μετατραπεί και ο ίδιος ο κινητήρας.

EΦAPMOΓEΣ
Ως επιπρόσθετο στο συμβατικό ντίζελ (μέχρι 5% για την Ευρώπη), το GTL βελτιώνει την ποιότητα και τη φιλικότητά του προς το περιβάλλον. Περίπου από το 2012, το GTL θα είναι διαθέσιμο σε ικανές ποσότητες, ώστε να ικανοποιήσει το 4% της παγκόσμιας ζήτησης ντίζελ ή το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς.

BAΘMOΛOΓIA
Η πρώτη γραμμή των συνθετικών καυσίμων. Το GTL είναι κατάλληλο για χρήση σε οποιοδήποτε όχημα ντίζελ, και συνεπώς επιτρέπει μια βραχυπρόθεσμη λύση στη μείωση των ρύπων. Αυτό το καύσιμο έχει ακόμα έναν άσο στο μανίκι του: η παραγωγή του μπορεί να τροποποιηθεί, ώστε να ταιριάζει απόλυτα στις απαιτήσεις των μελλοντικών, περισσότερο αποδοτικών κινητήρων.

H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN:
Μεταβατική λύση με λαμπρό μέλλον.

****************************************
Wood stock
Αιθανόλη ΙΙ
(από φυτική πρώτη ύλη που περιέχει λιγνοκυτταρίνη)


ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Διαυγές, άχρωμο με τυπική αλκοολούχα οσμή.

ΠPΩTH YΛH
Βιομάζα: ξύλο, καλάμι κτλ.


ΠAPAΓΩΓH
Ενζυμική υδρόλυση και ζύμωση: σε πρώτο βήμα, πριν από την αλκοολική ζύμωση, η κυτταρίνη διασπάται σε σάκχαρα.

ΠPOTEPHMATA
Μέχρι και 80% μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η αιθανόλη ΙΙ παράγεται από ολόκληρο το φυτό, συνεπώς υπάρχει μεγαλύτερη παραγωγή καυσίμου για μια συγκεκριμένη έκταση σε σχέση με την αιθανόλη που προέρχεται από τη σοδειά.

EΦAPMOΓEΣ
Η αιθανόλη που προέρχεται από βιομάζα είναι στα πρώτα βήματα της καριέρας της. Υπάρχουν ζητήματα που μένει να λυθούν όσον αφορά την παραγωγή και την οικονομική βιωσιμότητα. Όμως, από το 2015 αλκοόλ από λιγνοκυτταρίνη θα μπορούσε να χρησιμοποιείται σε μεγαλύτερο εύρος.

BAΘMOΛOΓIA
Ανήκοντας στα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς, η αιθανόλη από λιγνοκυτταρίνη, όπως η BTL, βοηθά στη μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο. Όσον αφορά τη φιλικότητά της προς το περιβάλλον, η βιοαλκοόλη προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, ενώ για τους αγρότες είναι ακόμα μια υποσχόμενη πηγή εσόδων.

H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN:
Ο πρωταθλητής για τα βενζινοκίνητα οχήματα

****************************************
Hello, sunshine
SunDiesel
(biomass to liquid, BTL)


Η DaimlerChrysler υποστηρίζει τις προσπάθειες της βιομηχανίας Choren για την παραγωγή του Sundiesel από το 2001, θεωρώντας το ως το πλέον κατάλληλο καύσιμο για τους κινητήρες του μέλλοντος.


ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Άχρωμο και άοσμο, με σχετικά μικρότερο ιξώδες σε σχέση με το συμβατικό ντίζελ.

ΠPΩTH YΛH
Βιομάζα: ξύλο, καλάμι κτλ.


ΠAPAΓΩΓH
Ατμοποίηση και σύνθεση καυσίμου: σε πρώτο στάδιο η βιομάζα μετατρέπεται σε βιοκόκ και αυτό σε συνθετικό αέριο (π.χ. διαδικασία Carbo-V). Στη συνέχεια, το συγκεκριμένο αέριο μετατρέπεται σε υγρό καύσιμο (μέσω της σύνθεσης Fischer-Tropsch), μια διαδικασία που αναπτύχθηκε από την Choren Industries στη Γερμανία. Το SunDiesel παράγεται εκεί από τον Απρίλιο του 2003 και δοκιμάζεται από την DaimlerChrysler.

ΠPOTEPHMATA
Εξαιρετική ποιότητα, χαμηλοί ρύποι. Παράγει περίπου 90% λιγότερο διοξείδιο, καθώς και υδρογονάνθρακες και μονοξείδιο του άνθρακα. Με κατάλληλη μετατροπή του λογισμικού του κινητήρα, η εκπομπή σωματιδίων και τα οξίδια του αζώτου μειώνονται κατά 35%. Υπάρχουν περιθώρια για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα με μετατροπή του κινητήρα.
Τρεις φορές μεγαλύτερη απόδοση όσον αφορά την εκμετάλλευση των γεωργικών καλλιεργειών σε σχέση με το βιοντίζελ (RME) ή την αιθανόλη, αφού χρησιμοποιείται όλο το φυτό.

EΦAPMOΓEΣ
Το BTL μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς μετατροπές στους κινητήρες ντίζελ, καινούργιους ή παλαιούς, όμως μέχρι στιγμής δεν είναι διαθέσιμο για εμπορική χρήση. Αρχικά, περιορισμένες ποσότητες θα μπορούν να διατεθούν από το έτος 2010 και μεγαλύτερες από το 2015. Μεσοπρόθεσμα, το BTL θα μπορεί να ικανοποιήσει το 15% με 20% της ευρωπαïκής κατανάλωσης καυσίμων.

BAΘMOΛOΓIA
Το BTL είναι το πιο υποσχόμενο εναλλακτικό καύσιμο. Ως δεύτερης γενιάς βιοκαύσιμο, έχει μεγάλη συμβολή στη μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο ακόμα και σχετικά βραχυπρόθεσμα, αφού μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα σημερινά αυτοκίνητα. Στον τομέα της ποιότητας και περιβαλλοντικής συμβατότητας δεν υπάρχει κανένα μειονέκτημα. Για τους αγρότες είναι ακόμα μια υποσχόμενη πηγή εισοδήματος.

H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN:
Ό,τι καλύτερο για τους κινητήρες ντίζελ


*******************************
Pure heaven
Υδρογόνο
(Η2)


Οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν το υδρογόνο σε πειραματικά αυτοκίνητα με κινητήρες ενεργειακών κυψελών.

ΦYΣIKA XAPAKTHPIΣTIKA
Άχρωμο, άοσμο αέριο, περίπου 14 φορές ελαφρύτερο από τον αέρα.

ΠPΩTH YΛH
Βιομάζα, νερό.
Μπορεί να παραχθεί από οποιοδήποτε ορυκτή ή ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, και συνεπώς τα πιθανά αποθέματα είναι άπειρα.


ΠAPAΓΩΓH
Από βιομάζα: με χημική μετατροπή (με αναμόρφωση και αεριοποίηση).
Από νερό: με ηλεκτρόλυση, όπου είναι δυνατό, χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές.

ΠPOTEPHMATA
Περισσότερο από 90% μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όταν χρησιμοποιείται υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές.
Ουσιαστικά, δεν υπάρχουν βλαβερές εκπομπές όταν χρησιμοποιείται στις ενεργειακές κυψέλες.
Οι ενεργειακές κυψέλες μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας, αφού είναι με διαφορά το πιο αποδοτικό σύστημα.

EΦAPMOΓEΣ
Οχήματα με ενεργειακές κυψέλες ήδη δοκιμάζονται σε ολόκληρο τον κόσμο, όμως, ακόμα, ο αριθμός είναι πολύ μικρός. Στα επόμενα χρόνια, τα αυτοκίνητα με ενεργειακές κυψέλες θα χρησιμοποιούνται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Η μαζική παραγωγή προσδιορίζεται περίπου στο 2020. Από το 2030 η συγκεκριμένη φουτουριστική τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει την πάγια λύση.

BAΘMOΛOΓIA
Η χρησιμοποίηση υδρογόνου που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές ως καυσίμου αποτελεί τη λύση του 21ου αιώνα.


H ΓNΩMH TΩN EIΔIKΩN:
Το μέλλον μας - μακροπρόθεσμα.


Τι είναι εφικτό από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες αυτήν τη στιγμή?

Volvo BiFuel

Τα αυτοκίνητα Volvo Bi-Fuel διαθέτουν δύο συστήματα και δύο ρεζερβουάρ καυσίμου - ένα για αέριο μεθάνιο και ένα για το εφεδρικό καύσιμο (βενζίνη).

Μεθάνιο - μια περιβαλλοντικά φιλική επιλογή

Το μεθάνιο προέρχεται είτε από το φυσικό αέριο είτε από το βιομεθάνιο. Το φυσικό αέριο έχει περίπου 25% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη βενζίνη - και καθώς το βιομεθάνιο δεν προέρχεται από ορυκτή πηγή και αποτελεί φυσικό μέρος του οικολογικού κύκλου, δεν συμβάλλει καθόλου στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Μεγάλη εμβέλεια - χωρίς σημαντική μείωση στη χωρητικότητα αποσκευών

Με μια γεμάτη φιάλη μεθανίου μπορείτε να ταξιδέψετε 250 με 300 χιλιόμετρα*, ενώ το εφεδρικό ρεζερβουάρ χωράει αρκετή βενζίνη για άλλα 300 με 350 χιλιόμετρα. Ο κινητήρας επιλέγει αυτόματα τη βενζίνη αν αδειάσει η φιάλη αερίου ενώ οδηγείτε. Ακόμα, μπορείτε να αλλάξετε τύπο καυσίμου όποτε θέλετε.

Volvo FlexiFuel

Mπορείτε να γεμίσετε το ρεζερβουάρ σας με οποιοδήποτε μίγμα βενζίνης και βιοαιθανόλης E85 (μίγμα 15% βενζίνης και 85% αιθανόλης). Το σύστημα διαχείρισης κινητήρα του αυτοκινήτου παρακολουθεί το μίγμα στο ρεζερβουάρ και αυτόματα τροποποιεί ανάλογα τόσο την έγχυση όσο και την ανάφλεξη.

Όταν το αυτοκίνητο κινείται με βιοαιθανόλη Ε85, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που συμβάλλει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι έως και 80% χαμηλότερες σε σχέση με τη βενζίνη. Η αιθανόλη παράγεται από βιομάζα - μια ανανεώσιμη πηγή καυσίμου - όπως κυτταρίνη, ζαχαροκάλαμο και σιτάρι.

Scania (λεωφορεία)

H Scania προσφέρει επίσης κινητήρες προσαρμοσμένους σε μια ποικιλία άλλων καυσίμων – όλοι αυτοί οι κινητήρες βασίζονται στην αυτοδύναμη τεχνολογία της Scania που έχει καταστήσει την επωνυμία της συνώνυμη με την αξιοπιστία και την οικονομία.

Ποιο καύσιμο λειτουργεί καλύτερα; Ο RME, η Αιθανόλη ή το Αέριο – η επιλογή είναι δική σας.

Ο RME (Μεθυλικός Εστέρας από σπόρους κράμβης) εκχειλίζεται από λάδι κράμβης, το οποίο αποτελεί ανανεώσιμη πηγή ενέργειας. Ο RME μπορεί εύκολα να αναμιχθεί με το ντίζελ. Η Scania επιτρέπει την ανάμειξη ποσοστού 5% RME στο καύσιμο ντίζελ, ενώ οι νέοι κινητήρες της εταιρείας με τις μονάδες ψεκασμού μπορούν να διαχειριστούν καύσιμο με περιεκτικότητα έως 100% σε RME.

Η Αιθανόλη εκχειλίζεται από τεύτλα ζάχαρης ή ζαχαροκάλαμου, όμως μπορεί επίσης να προέλθει από βιολογικά απόβλητα που προέρχονται από την κατεργασία του ξύλου. Η αιθανόλη προσφέρει μικρότερη ποσότητα ενέργειας από ότι το καύσιμο ντίζελ ή η βενζίνη, και έτσι απαιτείται μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμου σε σύγκριση με το ντίζελ για τον ίδιο όγκο εργασίας. Όμως, η υγρή της μορφή την καθιστά εύκολη στη διαχείριση. Η Scania είναι η μοναδική εταιρεία στον κόσμο που διαθέτει λεωφορεία λειτουργίας με αιθανόλη. Αρκετές χιλιάδες τέτοια λεωφορεία έχει ήδη παραδοθεί από τις αρχές του 1990 – με εξαιρετικά περιβαλλοντικά οφέλη.

Το Αέριο αποτελεί μια ακόμα δημοφιλή εναλλακτική επιλογή. Πηγές του αερίου μπορεί να είναι είτε το φυσικό αέριο (CNG) το οποίο είναι καύσιμο, ή το ανανεώσιμο βιοαέριο που προέρχεται από τη συγκέντρωση αποβλήτων. Οι κινητήρες που λειτουργούν με αέριο εφαρμόζουν την αρχή Otto και απαιτούν μεγαλύτερη ενέργεια σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς κινητήρες ντίζελ για την ίδια εργασία. Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει με τη χρήση αερίου είναι η ανάγκη για βαριές δεξαμενές αερίου υπό πίεση, ένα γεγονός που επηρεάζει αρνητικά το εύρος κίνησης, την ευελιξία και τη χωρητικότητα επιβατών. Από τη δεκαετία του 1990, η Scania έχει παραδώσει περίπου 1000 τέτοια λεωφορεία, ανά τον κόσμο.

Στο τέλος, όλες αυτές οι λύσεις θα βρουν τις κατάλληλες αγορές εφαρμογής. Η Scania επεξεργάζεται επίσης υβριδικές λύσεις για τις βαριές μεταφορές, όπου παρέχεται η δυνατότητα εξοικονόμησης έως 25% στην κατανάλωση ενέργειας. Ένας συνηθισμένος κινητήρας λεωφορείου συνδυάζεται με στιβαρούς ηλεκτροκινητήρες/ γεννήτριες και ένα σύστημα αποθήκευσης ενέργειας. Ως καύσιμο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ντίζελ, αιθανόλη ή αέριο.


Οι παραπάνω δυο σουηδικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ενδεικτικές. Υπάρχουν πολλές ιαπωνικές και ευρωπαϊκές που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση.

Άρθρα για τα ΒΙΟΚΑΥΣΙΜΑ


Τα βιοκαύσιμα είναι εναλλακτικό καύσιμο, που παράγεται από τα λεγόμενα «ενεργειακά φυτά», όπως βαμβάκι, τεύτλα, γλυκός σόργος, αραβόσιτος και ελαιοκράμβη με σχετικά απλές (σε σχέση με τα περίπλοκα διυλιστήρια) μονάδες μεταποίησης. Μέχρι στιγμής πάντως η πιο συνηθισμένη πρώτη ύλη είναι τα σπορέλαια. [ΠΗΓΗ]



Τα Βιοκαύσιμα παράγονται από την Βιομάζα που είναι ΑΠΕ και προέρχεται από γεωργικά, δασικά ή ζωικά υπολείμματα, από καλλιέργειες ενεργειακών φυτών και από αστικά & βιομηχανικά απόβλητα. Η Βιομάζα είναι μια μορφή ενέργειας που δεν διαταράσσει το κύκλο του διοξειδίου του άνθρακα, έχει μεγάλη διαθεσιμότητα, συμβάλλει άμεσα στην τοπική ανάπτυξη δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Κύριο χαρακτηριστικό της Βιομάζας είναι ότι χρησιμεύει στην παραγωγή θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας παράγοντας βιοκαύσιμα (βιοαιθανόλη, βιοντίζελ, βιοαέριο κλπ)[ΠΗΓΗ]


Oσον αφορά στο είδος των βιοκαυσίμων, στην Eυρώπη χρησιμοποιούνται καύσιμα που παράγονται από σόγια, ηλιοτρόπια και ελαιοκράμβη. Tο μεγαλύτερο ποσοστό παράγεται από τη Γαλλία και τη Γερμανία, οι οποίες έχουν αναπτύξει τη βιοαιθανόλη, εναλλακτικό καύσιμο που παράγεται από ζαχαρότευτλα και δημητριακά και έως σήμερα η παραγωγή τους αγγίζει περίπου τα 10.000 εκατομμύρια τόνους και στις δύο χώρες. H προώθηση των βιοκαυσίμων είναι ζητούμενο και σε άλλες χώρες όπως η Bραζιλία, η οποία έχει, μάλιστα, το προνόμιο του να είναι η πρώτη χώρα του κόσμου σε παραγωγή ζαχαροκάλαμου και η δεύτερη μετά τις HΠA σε παραγωγή σόγιας. H Bραζιλία κάνει στροφή προς τα βιοκαύσιμα, με στόχο να μειώσει τους ατμοσφαιρικούς ρύπους που αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα δημόσιας υγείας στις περισσότερες πόλεις. Tα πλεονεκτήματα από την ανάπτυξη των βιοκαυσίμων, παρά το υψηλό κόστος τους, είναι πολλά, με βασικότερα το ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τις συμβατικές μηχανές χωρίς να χρειάζεται οποιαδήποτε μετατροπή και το ότι μπορεί να γίνει ακόμα και ανάμιξή τους με τα συμβατικά καύσιμα σε αρκετά μεγάλο ποσοστό.
Eκτός από τα ζαχαρότευτλα και τη σόγια, ένα νέο εναλλακτικό καύσιμο που προέρχεται από φοίνικες έκανε την εμφάνισή του στην Tαϊλάνδη, στο πλαίσιο ενός πιλοτικού προγράμματος που προωθεί η κρατική εταιρία πετρελαίου. Σε πρώτη φάση, το καύσιμο που προέρχεται από τους φοίνικες αναμιγνύεται σε ποσοστό 10% με τη συμβατική βενζίνη και τα αποτελέσματα είναι αρκετά ενθαρρυντικά μέχρι στιγμής ως προς τους ρύπους που παράγονται από την καύση. [ΠΗΓΗ]


Ενδιαφέρον άρθρο για το ΒΙΟΝΤΗΖΕΛ έχει το site: www.bioenergeia.gr όπου φαίνεται καθαρά η υπεροχή του σε σχέση με το καθαρό ντήζελ καθώς επίσης και ο τρόπος παραγωγής του.

Επιπλέον η Ελλάδα μπαίνει στο χορό των βιοκαυσίμων με τουλάχιστον δυο εργοστάσια που (θα) παράγουν βιοντήζελ από βαμβάκι και σπορέλαιο. [ΠΗΓΗ]


Βέβαια τα πράγματα δεν είναι απλά. Τα παιχνίδια αρκετά και συνήθως παίζονται πίσω από τη πλάτη μας.
Όμως το θετικό είναι πως τα εναλλακτικά καύσιμα ΜΠΟΡΟΥΝ (έστω θεωρητικά) να παραχθούν σε ΟΛΟΥΣ τους τόπους όπερ σημαίνει σχετική ανεξαρτησία των χωρών και ανεξαρτητοποίηση από την ολιγαρχία των πολυεθνικών (που με τη σειρά τους βέβαια θα κυριαρχήσουν στα ντόπια κεφάλαια αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία).
Επιπλέον τα εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να παραχθούν από πολλές πηγές (άλλες φτηνότερες κι άλλες ακριβότερες) καθιστώντας έτσι ακόμα δυσκολότερη την τεχνητή αύξηση τιμής μιας μοναδικής πηγής και τον αποκλεισμό φτωχών από την ενέργεια.

Τελειώνοντας να προσθέσω πως πιθανά οι κάτοικοι του τρίτου κόσμου να «πληρώσουν τα σπασμένα» με την έννοια πως, ούτως ή άλλως, ακόμα κι αν δημιουργήθηκαν οι υπολογιστές των 100 δολαρίων, σπάνια θα τους δεις να τους κρατά ένας φτωχός αφρικανός που δεν έχει να φάει.

Όμως, από την άλλη, ο δυτικός κόσμος ΟΦΕΙΛΕΙ να κάνει μια στροφή προς ηπιότερες και φιλικότερες μορφές ενέργειας όπως επίσης ΟΦΕΙΛΕΙ να σταματήσει κάποτε την ενεργειακή του κυριαρχία μέσω του ελέγχου των πηγών ενέργειας. Και για να συμβούν αυτά πρέπει να περάσουμε κι από το στάδιο των εναλλακτικών καυσίμων.

ΥΓ: Ενδιαφέρον παρουσιάζει το άρθρο της Wikipedia σχετικά με το βιοντήζελ και ιδιαίτερα οι πίνακες που δείχνουν την πληθώρα, το ποια φυτά και την ποσότητα ελαίου που μπορούν να παράξουν αυτά ανά 100 κιλά.

Posted by...TTRabler at 11:22 π.μ.  

5 comments:

The Motorcycle boy είπε... 15/6/07, 3:12 μ.μ.  

Μα το πρόβλημα, φίλε, δεν είναι στα καύσιμα. Δεν διαφωνώ πως τα καινούργια καύσιμα ΜΠΟΡΕΙ και να μην ρυπαίνουν τόσο. Αν και αυτό παίζεται. Δεν κατηγορώ τους επιστήμονες που τα ανακάλυψαν. Δεν διαφωνώ πως σπάνε το μονοπώλειο (αν και σηκώνει συζήτηση σχετικά με "το μονοπώλειο ποιών" και "για όφελος ποιών"). Όμως, ΑΣ ΠΟΥΜΕ πως λύνουμε το πρόβλημα ιδιοκτησίας γης και αυτή δεν θα ανήκει πλέον σε πολυεθνικές αλλά σε αγνούς, αμόλυντους μικροπαραγωγούς. Ας πούμε, λέω.
Έλα και πες μου εσύ με τι θα γίνουν οι καλλιέργειες; Όπως είδες στο σχετικό άρθρο, τα αποθέματα νερού εξαντλούνται. Με το ζόρι φτάνουν για να γίνονται οι απαραίτητες καλλιέργειες προκειμένου να τραφούν οι άνθρωποι, κυρίως του Τρίτου Κόσμου. Γιατί κυρίως; Επειδή αυτοί, λόγω φτώχειας, έχουν σαν βάση διατροφής τα γεωργικά προϊόντα -εμείς οι "πολιτισμένοι" τρώμε και κανένα κρέας. Τι θα γίνει λοιπόν; Που θα πηγαίνουν τα καλαμπόκια; Στο φαγητό ή στο ρεζερβουάρ;
Άρα, το πρόβλημα δεν έχει να κάνει με τη φύση του καυσίμου, αλλά με τη δυνατότητα παραγωγής του. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε οτι η πιο καθαρή λύση για τις μετακινήσεις χωρίς ρύπους θα ήταν να σέρνουν τα οχήματα σκλάβοι. Κάπως έτσι πάει και με την αιθανόλη.

zarathustra είπε... 16/6/07, 4:33 μ.μ.  

Χρόνια πολλά




σε όσους αγρυπνούν




για τον Φίνεγκαν




ή αφυπνίζονται με τον Οδυσσέα...


Happy Bloomsday!

BioLogos είπε... 30/6/07, 10:06 μ.μ.  

@motor cycle boy
Δεν χρειαζεται να δαιμονοποιουμε και καθε επιτευγμα της βιοτεχνολογιας.Οι πρωτες υλες δεν ειναι απλοποιημενα οπως λες το καλαμποκι των φτωχων.Η βιομαζα που μπορει να επεξεργασθει ενζυμικα στους λεγομενους βιοαντιδραστηρες μπορει να προερχεται απο γεωργικα αποβλητα ή αποβλητα χαρτοβιομηχανιων κτλ!!!Μεχρις στιγμης μαζι με τις κυψελες υδρογονου αποτελουν τις καλυτερες επιλογες που εχουμε για να απαλλαχθουμε απο τα ορυκτα καυσιμα.Απο προσωπικη εμπειρια ξερω οτι τα βιοκαυσιμα προωθουνται ως η αιχμη του δορατος απο μεγαλες ερευνητικες ομαδες για το λογο οτι αποτελουν ελπιδοφορα επιλογη και δεν νομιζω οτι ταιριαζει τετοια αντιμετωπιση.Η ημιμαθεια ειναι ασχημο πραγμα.

Ανώνυμος είπε... 1/7/07, 9:32 μ.μ.  

Δείτε και μια μετάφραση συνέντευξης του Ρίφκιν όπου μιλά για το υδρογόνο, τις ανενώσιμες πηγές ενέργειας και την πυρηνική ενέργεια.

The Motorcycle boy είπε... 1/7/07, 11:12 μ.μ.  

Biologos δεν έχω τίποτα με οποιουδήποτε είδους καύσιμο -γενικά. Και δεν δαιμονοποιώ κανένα καύσιμο -άλλωστε δεν έχω καν τις γνώσεις να εκφέρω άποψη. Απλά μετέφερα ένα άρθρο που υποστηρίζει πως η χρησιμοποίηση τροφίμων για την παραγωγή καυσίμων θα έχει ολέθριες συνέπειες. Και αναφέρεται στην τεχνική που φαίνεται να προκρίνεται από τις ΗΠΑ (και μόνο σε αυτό).
Άρα, αυτό που υποστηρίζω είναι απλό -η αιθανόλη μπορεί να είναι λύση στο ενεργειακό πρόβλημα αλλά μου μοιάζει σα να θέλουμε να κινήσουμε τα αυτοκίνητά μας με διαμάντια. Καλό αλλά ανεφάρμοστο με τον τρόπο που προωθείται. Αυτό μόνο.
Και σχετικά με μένα δεν ισχύει αυτό που λες περί ημιμάθειας -κάντο καλύτερα αμάθεια. Δεν ξέρω -ένα άρθρο διάβασα και μου φάνηκε λογικό.

Δημοσίευση σχολίου