μια φωνή από την Κούβα
Τρίτη, Οκτωβρίου 23, 2007
Ευχαριστώ πολύ τον φίλο tifoeus, ξενοδόχο του Hotel Iris που με έστειλε στο συγκεκριμένο ποστ του Μιχάλη Μητσού για να ανακαλύψω το μπλογκ που με χίλια δυο κόλπα καταφέρνει να ανεβάσει μια συνομίληκή μου Κουβανή, παριστάνοντας τη Γερμανίδα τουρίστρια!
Για τους μη ισπανόφωνους, μπορείτε να διαβάσετε κάποια πράγματα για την Yoani Sanchez στο προαναφερθέν ποστ του Μιχάλη Μητσού.
Οι ισπανόφωνοι θα βρείτε το δρόμο σας. Για τους λοιπούς έκανα μια γρήγορη μετάφραση ενός τυχαίου ποστ. Και κάτι μου λέει ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα....
Όταν βλέπω τηλεόραση...
Αυτή τη βδομάδα κάνουμε στο σπίτι μας μια θεραπεία αντι-τηλεόρασης. Ξεκινήσαμε σταδιακά και τώρα είμαστε στη φάση που την ανάβουμε χωρίς ήχο. Το αποτέλεσμα είναι πολύ ενδιαφέρον. Μπροστά από τα μάτια μας περνούν εικόνες τόσο προβλέψιμες που η ίδια μας η φαντασία τις ντύνει με φωνή και ήχο. Εάν δείχνει ένα σπαρμένο χωράφι, ακούω μέσα μου έναν γνωστό εκφωνητή να αναγγέλει την υπερπληθώρα παραγωγής πατάτας. Αν στη θέση του βλέπουμε εικόνες ανθρώπων με λευκές στολές, τότε αναδύεται στο μυαλό μου το λογύδριο για τους Κουβανούς γιατρούς που παρέχουν τις υπηρεσίες τους στη Βολιβία ή τη Βενεζουέλα.
Αυτό που δε συμβαίνει ποτέ βλέποντας αυτά τα ρεπορτάζ χωρίς ήχο είναι να βγει από μέσα μου κάτι καθημερινό και ρεαλιστικό που να μοιάζει σε αυτό που ακούω όλη μέρα στο δρόμο. Η μικρή μας οθόνη μας δείχνει «αυτό που θα έπρεπε να ήμασταν» ή, ακόμα χειρότερα, «αυτό που πρέπει να πιστέψουμε ότι είμαστε». Έτσι, ο εκφωνητής που όλοι κουβαλάμε μέσα μας ποτέ δε λέει κάτι σαν: «οι τιμές είναι στα ύψη», «στην πολυκλινική μου, έχουν μείνει μόνο 17 γιατροί, γιατί όλοι οι υπόλοιποι έχουν φύγει σε αποστολή», «αν δεν κλέψω στη δουλειά μου δεν μπορώ να ζήσω» ή «πού είναι αυτές οι καταραμένες πατάτες που δεν έρχονται ποτέ;».
Η τηλεόραση μοιάζει τόσο λίγο με τη ζωή μου, που έφτασα να σκέφτομαι ότι η ύπαρξή μου είναι αυτή που δεν ανήκει στην πραγματικότητα, ότι τα μακρόστενα πρόσωπα που βλέπω στο δρόμο είναι ηθοποιοί που θα άξιζαν ένα Όσκαρ (ή ένα Κοράλ*), ότι τα εκατοντάδες προβλήματα που πρέπει να βρω τρόπο να ξεπεράσω για να τραφώ, να μετακινηθώ και απλώς για να υπάρξω, είναι μόνο γραμμές σε ένα σενάριο και ότι η αλήθεια, μια που επιμένουν τόσο, θα πρέπει να είναι αυτή που μου λένε τα τηλεοπτικά προγράμματα Granma, Noticiero Nacional de Televisión (Εθνική Τηλεοπτική Ειδησεογραφία) και Mesa Redonda (Στρογγυλή Τράπεζα).
Αβάνα, 21 Μαΐου 2007
*Βραβεία του Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Λατινοαμερικανικού Κινηματογράφου
Posted by...unapatatras at 12:29 π.μ.
19 comments:
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Ας τα πάρω από την αρχή.
Ο κος Μητσός δυστυχώς διακρίνεται από εμπάθεια για το πολιτικό σύστημα της Κούβας όπως και για τον Φιντέλ Κάστρο πράγμα που δεν διευκολύνει την οπτική του και σε παλαιότερα post του με θέμα την Κούβα δεν μπόρεσε να γίνει καν διάλογος.
Μια σύντομη έρευνα στο διαδίκτυο δείχνει ότι υπάρχουν αρκετά blog και ιστοσελίδες που συντηρούνται στην Κούβα. Γράφω αρκετά γιατί αν αναλογιστεί την ποιότητα των τηλεφωνικών γραμμών αποτελεί άθλο ακόμα και να τους τηλεφωνήσεις. Ας μη ξεχνάμε ότι η χώρα βρίσκεται σε εμπάργκο. Βρίσκουμε απαράδεκτο το κόστος χρήσης ιντερενετ (περίπου 6-7 ευρώ/ώρα) ξεχνόντας ότι πριν από 10 χρόνια στην Ελλάδα (χωρίς εμπαργκό και ως μέλος της Ε.Ε.) δεν είχαμε καν δημόσια πρόσβαση.
Από κάποιο blog διαβάζω για την Yoani "Not because she fears getting caught, but because online access is prohibitively expensive". Άρα μην βγάζουμε το γρήγορο συμπέρασμα "Α στη κακιά Κούβα απαγορεύεται το σερφάρισμα στο διαδίκτυο". Είναι απαγορευτικά ακριβό για τους Κουβανούς, ναι, είναι ακριβό ακόμα και για τον τουρίστα. Επιπλέον τυχγάνει να γνωρίζω πολλούς Κουβανούς με τους οποίους διατηρώ επικοινωνία μέσω mail οι οποίοι ούτε καθεστωτικοί είναι, ούτε ευκατάστατοι. Και στα mail τους τα χώνουν πολλές φορές. Κάτι που δεν αναφέρεται πουθενά είναι το παράδοξο ότι στην Κούβα μπορεί να μη είναι εύκολη η πρόσβαση στο διαδίκτυο αλλά ένα μεγάλο ποσοστό έχει δωρεάν σύνδεση για email ιδιαίτερα αν ασχολείται με κάποιο τουριστικό επάγγελμα (ξενώνα, οικογενιακό εστιατόριο) ή αν υπάρχει στη δουλειά του.
Για να μη πολυλογώ, δε λέω ότι στη Κούβα τα πράγματα είναι ιδανικά. Δεν λέω σε καμία περίπτωση ότι η ζωή τους είναι εύκολη. Ρωτώντας μια φίλη κουβανή που ζει στην Ελλάδα (και δε φοβάται ούτε μη την "πιάσουν" ούτε τίποτα τέτοιο) για το σύστημα και την κατάσταση στη Κούβα μου απαντάει. "Δεν μιλάω συνήθως εύκολα για τη χώρα μου. Δεν μπορείς να καταλάβεις εύκολα αν είσαι ευρωπαίος ή αμερικάνος". Και είναι λογικό. Κρίνουμε εκ του ασφαλούς και απαιτούμε τελειότητα από μια χώρα που βρίσκεται υπο εμπάργκο και ο μόνος λόγος που το κάνουμε είναι επειδή είναι αριστερή! Ξεχνάμε ότι είναι μια χώρα που προσπαθεί να επιβιώσει χωρίς να έχει ούτε βιομηχανία, ούτε επαρκείς πλουτοπαραγωγικές ύλες, ούτε καν την δυνατότητα για να φτιάξει την υποδομή. Τρώει μια γερή προπαγάνδα από τους φίλους της απέναντι ακτής χωρίς οι Κουβανοί που υποστηρίζουν το σύστημά τους να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα ίδια μέσα.
Όσοι έχουν επισκεφτεί τη χώρα, και δεν έχουν μείνει σε ξενοδοχείο έχοντας μόνο επαφή με άτομα που κοιτάν το εύκολο κέρδος (αλήθεια αν κάνεις την γερμανίδα στο πειραιά πόσα θα σου πάρει το ταξί;) και έχουν μιλήσει λίγο παραπάνω με το κόσμο έχουν διαπιστώσει ότι ένα μεγάλος ποσοστό είναι πολύ ευχαριστημένο με το πως έχουν τα πράγματα. Αλλά το κόστος δημοσιοποίησής σκέψης είναι το ίδιο ακριβό και για αυτούς.
Ας μη στεκόμαστε μόνο τις επιθετικές φωνές και ας βλέπουμε σφαιρικά τα πράγματα.
Ναι, έχει δίκιο η ΤΒ -ο Μητσός είναι λιγότερο αντικειμενικός σε θέματα Κούβας από τον Τζορτζ Μπους Τζούνιορ. Ίσως να βγάζει τα απωθημένα του για τις εποχές που πέρασε στην ΚΝΕ, ίσως πάλι να βλέπει πως αυτή η "αντικειμενικότητα" πουλάει σήμερα -ίσως να είναι απλά δημοσιογράφος.
Ναι, βρε, δημοσιογράφος σαν αυτούς που φτιάχνουν τις ειδήσεις στην κουβανέζικη τηλεόραση και προβάλλουν έναν εικονικό κόσμο. Ευτυχώς που αυτό γίνεται μόνο στην Κούβα -ευτυχώς που στις ελεύθερες χώρες μας οι ειδήσεις έχουν άμεση επαφή με την πραγματικότητα!
Για το ποστ που αναδημοσιεύεις έχω να παρατηρήσω:
1. Γιατί πρέπει να κάνει κόλπα η κουβανή και να παριστάνει τη γερμανίδα; Δεν έχω ακούσει να απαγορεύεται η χρήση ίντερνετ, ούτε το μπλογκάρισμα -άσε που, απ΄ ότι ξέρεις, στην Κούβα εκδίδονται βιβλία που τα χώνουν στο σύστημα περισσότερο από την συγκεκριμένη (θυμίσου το Tropical Animal, ή το Δάσος, τον Λύκο και τον Καινούργιο Άνθρωπο -πάνω στο οποίο βασίστηκε το Φράουλα και Σοκολάτα, που γυρίστηκε με κρατικά κονδύλια!)
2. Έχω παρακολουθήσει δελτία ειδήσεων στην Αβάνα (με τον Τόνυ να μου μεταφράζει). Όντως, δείχνουν γιατρούς που συμμετέχουν σε αποστολές στις περισσότερες χώρες του κόσμου (και όχι μόνο στη Βολιβία και τη Βενεζουέλα που λέει η κοπέλα), δείχνουν και την παραγωγή στα χωράφια και τα εργοστάσια, δείχνουν και CNN! Από την άλλη, υπάρχει το Ράδιο Μαρτί από απέναντι που κάνει προπαγάνδα του κερατά και υπάρχουν τρελές παρεμβολές από κανάλια του Μαϊάμι που λένε τα όργια! Ο Τόνυ μου έλεγε πως ακούει τις εξαγγελίες της κυβέρνησης από την τηλεόραση γιατί ότι λένε το κάνουν (και είναι φυσικό, αφού δεν υπάρχει λόγος να κοροϊδέψουν τον κόσμο υποσχόμενοι λαγούς με πετραχήλια). Βέβαια, πέρα από τις ειδήσεις υπάρχει και το υπόλοιπο πρόγραμμα της τηλεόρασης που είναι 10 κλάσεις ανώτερο από το δικό μας ή το αμερικάνικο (αν εξαιρέσεις κάτι μεξικάνικες, βραζιλιάνικες σαπουνόπερες που κυκλοφορούν και εκεί).
3. Όταν λέει η κοπέλα πως οι τιμές ανεβαίνουν -τι εννοεί; Εγώ, δυο φορές που πήγα, τις βρήκα παγωμένες -αλλά, ας υποθέσουμε πως ανέβηκαν ραγδαία τον τελευταίο χρόνο. Ποιες τιμές; Των προϊόντων που παίρνουν με δελτίο για να καλύψουν τις βασικές ανάγκες επιβίωσης; Της δωρεάν παιδείας ή της δωρεάν περίθαλψης; Της βενζίνης που την παίρνουν τζάμπα; Ή των προϊόντων που πουλιούνται στη μαύρη αγορά; Κάποτε προσπαθούσαν να εφαρμόσουν στην Κούβα την αντίληψη "μπορεί να μην τρώμε συχνά πατάτες, αλλά όταν τρώμε πατάτες ξέρουμε πως ο κάθε Κουβανός έχει τη δυνατότητα να φάει πατάτες". Ας μην ξεχνάμε πως η Κούβα δεν είναι Λουξεμβούργο -είναι χώρα της Λατινικής Αμερικής σαν το Μεξικό, το Περού κ.λ.π. Ας συγκρίνουμε το επίπεδό τους με αυτές τις χώρες. Καθώς και το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ πλουσίων και φτωχών που επικρατεί στην Κούβα και την υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Αν θέλουμε, μπορούμε να να συγκρίνουμε την Κούβα με την ευρωπαϊκή Ελλάδα -δεν τρέχει τίποτα.
Τέλος, να παρατηρήσω πως ότι βγαίνει από την Κούβα κριτικάροντας το σύστημα προβάλλεται μια χαρά. Αλλά δεν γίνεται το ίδιο με αυτά που βγαίνουν από τις ΗΠΑ για παράδειγμα. Θυμάμαι ένα ποστ που είχα σηκώσει με ακτιβιστές οικολόγους των ΗΠΑ οι οποίοι αντιμετωπίζουν τρομακτικές ποινές φυλάκισης. Ποιος το θυμάται αυτό το ποστ εκτός από τον Μητσάκο; Και πόσοι θα θυμούνται τη "φιμωμένη φωνή της κουβανής";
e, xm egrapsa mia grigori apantisi prin ligo xwris prwta na synde8w, me word verification kai ap ola, alla den tin blepw, fantastikoi administrators... ekana malakia kai xa8ike gia panta?
tespa, too busy to rewrite it. laters.
Ναι, δυστυχώς χάθηκε.
Όποτε βρεις χρόνο ξαναγράφτο :(
Όταν η θεματολογία που αγγίζει ο Μητσός, ή όποιοσδήποτε Μητσός μας ενοχλεί δεν σημαίνει ότι ο δημοσιογράφος πρέπει να δαιμονοποιείται και να μεταμορφώνεται αυτομάτως σε Μπους τζούνιορ ή έστω σε...Παπαχελά. Τέτοιου είδους γενικεύσεις κατά τη γνώμη μου είναι άκομψες. Δεν διαφωνώ ότι ένας εσμός δυτικών μέσων σπέυδουν να προβάλλουν, επιλεκτικά, την αρνητική όψη της σύγχρονης Κούβας. Χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως τα στοιχεία που καθιστούν την πραγματικότητα στη χώρα ως ένα βαθμό ζοφερή, δεν είναι υπαρκτά, ζωντανά, δεν στάζουν στην καθημερινότητα. Διάβασα το κείμενο του Μητσού, διάβασα και την τυχαία επιλεγμένη μετάφραση δημοσίευσης από το blog της Κουβανής και παρόλες τις αριστερές καταβολές μου που αταβιστικά με τροφοδοτούν ενίοτε ακόμη και τώρα με φιλοκαστρικά αντανακλαστικά δεν αισθάνθηκα ενοχλημένος. Η πραγματικότητα στην Κούβα απέχει από τον ουτοπικό σοσιαλισμό που θα θέλαμε να ονειρευτούμε. Δεν έχω πάει στην Κούβα, δεν υποστηρίζω αφοριστικά λοιπόν ότι από την σοσιαλιστική ουτοπία έχουμε περάσει στην σοσιαλιστική δυστοπία όμως τα στοιχεία που έρχονται από τη χώρα (ακόμα και από πηγές υπεράνω πάσης φιλοαμερικανικής υποψίας) δεν είναι ενθαρρυντικά. Και ούτε φταίει το εμπάργκο αν στη χώρα φυλακίζονται οι ομοφυλόφιλοι ή αν κάποιοι συγγραφείς δικαιούνται να εκδώσουν τα έργα τους στον ισπανόφωνο κόσμο αλλά όχι στο ίδιο το νησί (μιλώντας για πράγματα του κοινωνικού επιδοικομήματος που φαίνεται να μην σχετίζονται άμεσα με τα οικονομικά δεδομένα). Δεν υπάρχουν ατελείς σκοποί, υπάρχουν ατελείς άνθρωποι. Η μυθολογία της κουβανικής επανάστασης είναι πολύ ισχυρή στα βιώματά μας αλλά και ο νεαρός δικηγόρος Φιντέλ Κάστρο που αποβιβαζόταν με ένα άθλιο πλοιάριο στις ακτές της Κούβας για να αρχίσει την ανατροπή του Μπατίστα θα αποτελούσε παράδοξο αν μετά από τόσα χρόνια δεν υπέκυπτε στις εγγενείς αδυναμίες του συστήματος. Από αυτήν την άποψη, ο Τσε στάθηκε τυχερός που δεν πρόλαβε να γίνει εργατομανδαρίνος και τέρας ιερό να κυνηγά τον παραβάτη. Ο παλιός εκείνος γιος του Σωφρονίσκου έλεγε «ουδείς εκών κακός». Έτσι και ο Κάστρο νομίζω, αφού δεχόμαστε ότι δεν είναι εξωγήινος θα ήταν απίθανο μετά από τόσες δεκαετίες στην εξουσία να μην έχει καταντήσει σκήνωμα της παλιάς του επαναστατικής περσόνας. Τα πράγματα στην Κούβα αν έχουν έτσι στον ένα ή τον άλλο βαθμό δεν είναι τυχαία ή υποβολιμιαία, είναι αναπόφευκτα..
Αγαπητέ/ή Schrödinger's Cat
ο χαρακτηρισμός του κου Μητσού από τον Motorcycle boy ως Bush Jr αναφέρθηκε μόνο σε ότι αφορά τα κείμενά του σε σχέση με τη Κούβα. Και επειδή τα παρακαλουθώ πολύ καιρό τώρα δεν βλέπω να έχουν καμία διαφορά στις απόψεις τους Μητσός και Bush Jr. Αλλά και πάλι το θέμα μας δεν είναι οι ιδέες του κυρίου Μητσού.
Λόγω ηλικίας η μυθολογία, όπως γράφετε, της κουβανικής επανάστασης στα δικά μου βιώματα δεν είναι καθόλου ισχυρή.Οι γνώσεις μου βασίζονται σε βιβλία, internet και ταξίδια μου στο νησί. Εχω μιλήσει με πολλούς Κουβανούς και Κουβανές στα 2 τελευταία χρόνια, τόσο καθεστωτικούς όσο μη. Με πολλούς από αυτούς διατηρώ και συχνή επικοινωνία. Δυστυχώς δεν μπορώ να εξηγήσω πόσο διαφορετική είναι η οπτική του Κουβανού από αυτή του Ευρωπαίου. Και εκεί βρίσκεται για μένα το κλειδί αξιολόγησης της κατάστασης.
Η ίδια η Yoanis έζησε για 3 χρόνια στη Γερμανία αλλά προτίμησε να γυρίσει πίσω στη Κούβα. Και δεν είναι η μόνη. Πολλοί Κουβανοί αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα προσαρμογής σε άλλες χώρες και αποφασίζουν συνειδητά να γυρίσουν πίσω. Γιατί; Δεν τους καλύπτει ότι οι συνθήκες διαβίωσής τους είναι πολύ καλύτερες στο Δυτικό κόσμο; Δεν ζουν πλέον υπό καθεστώς ελευθερίας;
Όπως έγραψα παραπάνω, δεν υποστηρίζω σε καμία περίπτωση ότι η Κούβα είναι η γη της επαγγελίας. Ούτε οι καθεστωτικοί κουβανοί δεν ισχυρίζονται κάτι τέτοιο. Μετράμε όμως το κουβανέζικο πρότυπο με δικά μας μέτρα αξιολόγησης. Αυτό δεν γίνεται. Λέμε , κοίτα ο παλιάνθρωπος ο Κάστρο που τους έχει χωρίς internet αγνοώντας ότι μιλάμε για μια χώρα που σε πολλές από τις πόλεις της νερό έχουν κάθε 2η μέρα! Μιλάμε για ανέκδοτα βιβλία σε μια χώρα που δεν έχει ούτε κάν επαρκείς για την σίτισή της αγροκτηνοτροφικές μονάδες.
Κανείς δε λέει ότι φταίει μόνο το εμπάργκο. Αλλά είναι το λιγότερο αφελές να πιστεύουμε ότι μια χώρα σαν τη Κούβα εξαρτάται από τα καπρίτσια μόνο ενός 80χρονου. Η προπαγάνδα που έχει φάει η χώρα αυτή από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι εξωφρενική. Από την άλλη ποιος κάθεται ποτέ να διαβάσει στοιχεία των Ην.Εθνών ή της Unesco(όχι φτιαγμένα από τους Κουβανούς καθεστωτικούς) για το επίπεδο αναλφαβητισμού ή παιδικής θνησιμότητας τα οποία είναι από τα μικρότερα παγκοσμίως.
Αυτό που λέω και παραπάνω είναι ότι παραμένω επιφυλακτική τόσο στις φωνές της Granma όσο σε αυτές των καταπιεσμένων κουβανών μη ξεχνόντας ότι η άποψη της κουβανέζικης κυβέρνησης είναι αυτή που δεν έχει τα μέσα να προβληθει.
Είκοσι δύο χρόνια αφότου ξεκίνησα τη δημοσιογραφία, δεν αισθάνομαι την ανάγκη να απολογηθώ σε κανένα για την αρθρογραφία μου. Δημοκρατία έχουμε, ελευθερία της έκφρασης ευτυχώς έχουμε (αντίθετα με την Κούβα), scripta manent, και ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον. Ολοι μπορούμε να κρίνουμε όλους και όλοι κρινόμαστε. Ο καθείς λοιπόν με τις απόψεις του. Αλλά η "αντικειμενικότητα" είναι ένας πολύ ταλαιπωρημένος όρος.
Δύο παρατηρήσεις μονάχα έχω να κάνω.
1) "Σε παλαιότερα post του με θέμα την Κούβα δεν μπόρεσε να γίνει καν διάλογος": δεν ξέρω σε τι αναφέρεται η συντρόφισσα, αλλά σίγουρα δεν έπνιξα εγώ το διάλογο, δεν εμπόδισα κανέναν να εκφραστεί, δεν έσβησα κανένα σχόλιο. Ο διάλογος μπορεί θαυμάσια να γίνει και χωρίς εμένα, πόσο μάλλον που δεν είμαι "αντικειμενικός" :-)
2) "Ίσως να βγάζει τα απωθημένα του για τις εποχές που πέρασε στην ΚΝΕ": το ομολογώ, με διαολίζει η εμμονή ορισμένων να αναφέρονται στο υποτιθέμενο πέρασμά μου από την ΚΝΕ. Προφανώς η φήμη προέρχεται από έναν, και κάποιοι άλλοι το αναπαράγουν. Θα το επαναλαμβάνω πάντως κάθε φορά που το εντοπίζω: δεν πέρασα ποτέ από την ΚΝΕ, με τους Κνίτες βριζόμουν στις συνελεύσεις.
Οχι πως όλα αυτά έχουν βέβαια σημασία για το λαϊκό κίνημα.
καθυστερημένα, στα γρήγορα και σκόρπια
δε θα σχολιάσω τα περί του κ. Μητσού, όχι μόνο επειδή δεν τον παρακολουθώ και δεν έχω γνώμη για τις απόψεις του, αλλά και επειδή νομίζω πως στην ουσία μεταφέρει την είδηση του Ρόιτερ (και αποσπάσματα από το μπλογκ της Γιοάνι).
θα δηλώσω ότι δεν είμαι σε θέση να ελέγξω αν η Γιοανί είναι αυτή που λέει, αν όντως γράφει από την Κούβα κ.λπ. και μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι υπογράφει με το όνομά της και κοτσάρει και τη φωτογραφία της εφόσον κινδυνεύει (αν και προφανώς θα μπορούσαν τα στοιχεία αυτά να είναι πλαστά).
τα περί τηλεόρασης ΜΒ τα σκεφτόμουν ενώ έκανα τη μετάφραση. δε νομίζω ότι η ελληνική τηλεόραση μεταδίδει όλες τις φωνές που ακούω στο δρόμο, αλλά πάντως μάλλον περισσότερες απ’ όσες η κουβανική. αλλά πάλι δεν έχω δει κουβανική τηλεόραση.
το γεγονός ότι στην Κούβα εκδίδονται τα βιβλία που αναφέρεις ακυρώνει το γεγονός ότι απαγορεύει κάποια άλλα; το θυμάμαι το ανιμάλ τροπικάλ, θυμάμαι όμως και τη βρόμικη τριλογία. μπορεί μετά τις τελενοβέλες το ανιμάλ τροπικάλ να διαβαστεί σαν σενάριο μιας από αυτές. η τριλογία όχι. (αναφέρει σε άλλο ποστάκι η Γιοάνι –φιλόλογος δηλώνει- ότι στη βόλτα της σε έκθεση βιβλίου στην Αβάνα δεν είναι λίγοι οι συγγραφείς που λάμπουν δια της απουσίας τους).
εμένα με ενδιαφέρει να μάθω πόσο κοντά είναι αυτά που διαβάζω στη λογοτεχνία με την πραγματικότητα ενός λαού τόσο μακριά από μένα. με ενδιαφέρει να ακούσω την άποψη του ανθρώπου που γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει εκεί, μέσα από τα μάτια του και το φορτίο που κουβαλάει όπως με ενδιαφέρει και η δική σας άποψη ΜΒ και Τόμι, που γεννηθήκατε, μεγαλώσατε και ζείτε εδώ, έχετε διαβάσει και ζήσει κάποια πράματα παραπάνω και πήγατε και δυο βόλτες ως εκεί. στο πλαίσιο του να βλέπουμε σφαιρικά τα πράγματα.
τα σέβη μου
Cat, δεν με ενοχλεί κανενός είδους θεματολογία (άσχετα αν συμφωνώ ή διαφωνώ μαζί της). Με ενοχλούν όμως οι απόψεις που λέγονται αβασάνιστα και δεν στηρίζονται σε στοιχεία. Τώρα, όπως λέει και η ΤΒ, όσα γράφει περί Κάστρο ο Μητσός είναι αυτά ακριβώς που λέει και ο Μπους με την ίδια (μη) τεκμηρίωση που χρησιμοποιεί και αυτός. Δεν γενικεύω, όπως βλέπεις, μάλλον το αντίθετο κάνω.
Δεν διαφωνώ μαζί σου, η Κούβα δεν είναι η γη της επαγγελίας και δεν είναι η κομμουνιστική κοινωνία όπως αυτή ορίζεται από τους θεωρητικούς. Αλλά δεν υπάρχει λόγος να πούμε πως η Κούβα είναι η κόλαση ε; Εκτός αν έχουμε στοιχεία γι΄αυτό.
Ας πούμε στην Κούβα ΔΕΝ φυλακίζονται ομοφυλόφιλοι, λόγω της ερωτικής τους προτίμησης. Και αυτό που λεγόταν για τα "στρατόπεδα συγκέντρωσης ομοφυλοφίλων" έχει αμφισβητηθεί.
Ας ξαναπούμε, η Κούβα είναι μια φτωχή χώρα. Δεν μας περνάει καθόλου από το μυαλό πως μπορεί να μην τυπώνονται ΟΛΑ τα βιβλία γιατί κάποιος πρέπει να επιλέξει; Εντάξει, μπορούμε να αμφισβητήσουμε τις επιλογές αυτού του κάποιου (οργάνου, όχι προσώπου) αλλά αυτό είναι ένα πράγμα και το να διατυμπανίζουμε πως στην Κούβα κάποια βιβλία είναι απαγορευμένα -είναι εντελώς διαφορετικό.
Και προφανώς ο Κάστρο έχει κάνει λάθη, πολλά, σοβαρά και καίρια. Αλλά, ο Κάστρο έχει αποσυρθεί πλέον και ο κόσμος δεν έχει "εξεγερθεί για την ελευθερία του" όπως περίμεναν κάποιοι.
Αυτό κάτι πρέπει να σημαίνει.
Μιχάλη Μητσέ, δεν σου ζήτησε κανένας να απολογηθείς για τίποτα. Και ούτε πρόκειται να ασχοληθώ με την αστεία άποψη "δημοκρατία έχουμε αντίθετα από την Κούβα". Αν εσύ αυτό που έχουμε εδώ το θεωρείς δημοκρατία, συγνώμη αλλά δεν έχεις καλή επαφή με την πραγματικότητα. Οπότε, δικαιολογείται και η άποψή σου για την Κούβα.
Αυτό που εγώ σου είχα ζητήσει είναι ΣΤΟΙΧΕΙΑ σχετικά με τις απόψεις που ανέφερες σε κάποιο ποστ σου. Η απάντηση σου ήταν κάτι ειρωνικό του στυλ "χαίρομαι να βλέπω αριστερούς και λοιπούς να τσακώνονται". Κάπως χειρότερα το είχες γράψει -δεν το θυμάμαι καλά. Αν τώρα αυτό εσύ το λες διάλογο -λυπάμαι. Και αν πιστεύεις πως όντας δημοσιογράφος μπορείς να πετάς αστήρικτες απόψεις τριγύρω -λυπάμαι ακόμα περισσότερο.
Δεν σε ξέρω και δεν με ενδιαφέρει αν ήσουν στην ΚΝΕ. Είπα πως ΙΣΩΣ να ήσουν, ΙΣΩΣ να πουλάς μοδάτη "αντικειμενικότητα" ΙΣΩΣ και να είσαι δημοσιογράφος (με την απαξιωτική έννοια του όρου). Απλά προσπάθησα να εξηγήσω από που προκύπτει αυτή η μανία σου με τον Κάστρο. Δεν είσαι, φυσικά, υποχρεωμένος να απαντήσεις -καλά να είμαστε και καλά να περνάμε.
unapatatras, είδα κι εγώ την είδηση στη Washington Post και στην Herald Tribune. Μου έκανε εντύπωση γιατί έγραφαν ακριβώς τα ίδια πράγματα. Και είχα κάποιες απορίες:
1. Η Washington είχε φωτογραφία της κοπέλας στο σπιτάκι της με το λαπτοπάκι της. Και η σελίδα που φιλοξενεί το μπλογκ της έχει φωτογραφία της. Α. αυτή η κοπέλα δεν περνάει για Γερμανίδα ούτε σε τυφλό (δες το κι εσύ). Β. Με τόση δημοσιότητα δεν ψήνομαι πως είναι κυνηγημένη και φοβάται. Ούτε, φυσικά, οτι φιμώνεται.
2. Τα άρθρα είχαν κάτι κενά -ΝΑΑΑΑΑ με το συμπάθειο. Έγραφαν πως υπήρχαν Κουβανοί που διατηρούν κρυφά μπλογκς και κυβερνητικοί που τα έχουν φανερά. Όπως μας συμφέρει, δηλαδή. Έγραφαν πως δεν μπορούν να ανοίξουν μπλογκ στο blogspot αλλά παρακάτω έδιναν διευθύνσεις από εκεί.
3. Δεν βλέπω τον λόγο να πηγαίνεις κρυφά στα ξεονοδοχεία να γράφεις, όταν μπορείς να βρεις αλλού φτηνότερο ίντερνετ. Και όσο για τις ταχύτητες που λέει η κοπέλα και για τις κομμένες σελίδες στα δημόσια ιντερνετάδικα -εγώ σε ξενοδοχείο πήγα για να ποστάρω και το blogspot δεν άνοιγε με τίποτα. Μιλάμε για σούρσιμο -εντάξει;
4. Ναι, η ελληνική τηλεόραση μεταδίδει περισσότερες φωνές από την κουβανική. Τη φωνή του Λαμπράκη, του Μπόμπολα, του Καρατζαφέρη ... Γι΄αυτό μιλάμε;
5. Το είπα και πιο πάνω. Το οτι δεν εκδίδονται βιβλία δεν σημαίνει οτι απαγορεύονται κιόλας! Κι εγώ άμα τυπώσω τις μαλακίες που γράφω στο μπλογκ μου δεν θα μου τις εκδώσει κανένας. Πάει να πει οτι είμαι υπο απαγόρευση; Για τα βιβλία που λες Ε ΟΧΙ ΔΑ! Όχι και για τηλενουβέλα το Animal Tropical! Να είμαστε και λίγο λογικοί ε; Από την άλλη πλευρά, η Βρώμικη Τριλογία (σου έχω πει τη γνώμη μου) δεν έλεγε τόσο πολύ. Αν εγώ διάλεγα -το Tropical θα τύπωνα. Και τέλος πάντων, ας συζητήσουμε πως στην Κούβα δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους αυτοί που επιλέγουν τους τίτλους. Τι σχέση έχει αυτό με απαγόρευση;
Τέλος πάντων, έχω την αίσθηση πως η συγκεκριμένη κοπέλα είναι τόσο φανερά "βαλτή" που καταντάει αστείο. Αλλά δεν χρειάζεται να την πάρει κανείς σοβαρά (άλλωστε είμαι φιλοκαστρικός). Από την άλλη, αν ήμουν αντικαστρικός, ότι και να έλεγα θα ήταν θέσφατο.
Δυστυχώς έτσι γίνεται συνήθως.
Κύριε Μητσέ ασχέτως αν διαφωνώ με τις απόψεις σας τουλάχιστον σας αναφέρω με το όνομα σας. Έσεις πάλι ως δημοσιογράφος βλέπω ότι καταφεύγετε εύκολα σε χαρακτηρισμούς αναφέροντάς με ως συντρόφισσα. Λυπάμαι που σας απαγοητεύω αλλά δεν ανήκω σε καμία από τις ομάδες που συνηθίζουν να προσφωνούν τα μέλη τους ως συντρόφους.
Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, δεν είστε εσείς το θέμα προς συζήτηση αλλά το άρθρο που αναδημοσιεύσατε από ξένα μέσα (και μάλιστα όχι ολόκληρο).
Όσον αφορά τον διάλογο που τόσο ελεύθερα κάνετε στο blog σας, όσο κάποιος σας ζητάει αξιόπιστες πηγές για αυτά που δημοσιεύετε και εσείς τον αγνοείτε ή τον ειρωνεύεστε θα μου επιτρέψετε να επιμένω στην άποψή μου. Διάλογος δεν είναι μόνο να επιτρέπω την αντίθετη γνώμη και να μη σβήνω αντίθετα σχόλια, αλλά και να μπαινω ο ίδιος σε διαδικασία αντιπαράθεσης.
Από εκεί και πέρα, έχετε να πείτε κάτι ουσιαστικό με το θέμα;
Είναι κάτι απλά παραδείγματα, ρε παιδιά, που με κάνουν να καταλαβαίνω πώς δουλεύει η παραπληροφόρηση και η σπίλωση.
1) "Οσα γράφει περί Κάστρο ο Μητσός είναι αυτά ακριβώς που λέει και ο Μπους με την ίδια (μη) τεκμηρίωση που χρησιμοποιεί και αυτός." Αυτό το "ακριβώς" με προβληματίζει: μπας και μου τα γράφει ο πλανητάρχης;
2) "Και ούτε πρόκειται να ασχοληθώ με την αστεία άποψη 'δημοκρατία έχουμε, αντίθετα από την Κούβα'." Αλλοίμονο, μην ασχολείσαι με αστείες απόψεις. Για να είμαστε ακριβείς, πάντως, εγώ έγραψα ότι ελευθερία της έκφρασης δεν υπάρχει στην Κούβα. Αλλά, διάβασα σωστά; Γράφεις πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει δημοκρατία, κι ότι όποιος πιστεύει κάτι τέτοιο δεν έχει επαφή με την πραγματικότητα; Θα με τρελάνετε τελείως, ρε παιδιά. Καλά, δεν ψηφίσαμε πριν από ένα μήνα;
3) "Ίσως να βγάζει τα απωθημένα του για τις εποχές που πέρασε στην ΚΝΕ": όχι, σύντροφε, αυτό δεν σημαίνει πως ίσως πέρασα από την ΚΝΕ, αλλά πως ίσως βγάζω τα απωθημένα μου από τις εποχές που πέρασα στην ΚΝΕ. Αλλά ξέχασα, εγώ είμαι απλώς ένας δημοσιογράφος.
Συγγνώμη για το "συντρόφισσα", ήταν τρυφερό. Αλλά για ποιο θέμα να πω κάτι "ουσιαστικό"; Για την Κούβα; Κάτι ουσιαστικό; Σε μια φράση; Σε ένα κείμενο; Σε ένα βιβλίο;
Είναι κάτι απλά παραδείγματα βρε παιδί που με κάνουν να επιβεβαιώνω τη γνώμη μου για τους δημοσιογράφους. Με την κακή έννοια του όρου:
1. Στο "ακριβώς" κόλλησες χιουμορίστα; Λες κάτι διαφορετικό από τον Μπους στο θέμα της Κούβας; Ακριβώς, φτηνώς -μην αγχώνεσαι. Απλά πες μου αν διαφοροποιείσαι σε κάτι.
2. Συγνώμη που σου παραποίησα το βαθυστόχαστο! Ελευθερία της έκφρασης λοιπόν, αγαπητέ, δεν είναι μόνο να λες οτι θέλεις. Είναι να σου προσφέρεται και χώρος για να το πεις. Τι να το κάνω που εσύ (για παράδειγμα) είσαι ικανός να εξαφανίσεις όλα τα δεινά του πλανήτη με μια κουβέντα (πάλι για παράδειγμα), αν δεν πρόκειται ποτέ να σε ακούσει κανείς και αυτό είναι πολύ προσεκτικά σχεδιασμένο; Αυτά για την ελευθερία της έκφρασης στην Ελλάδα. Πάμε τώρα στην Κούβα. Εγώ λέω πως δεν ξέρω αν υπάρχει ή όχι ελευθερία της έκφρασης. Εσύ που ξέρεις οτι δεν υπάρχει -μπορείς να μου φέρεις κάποια στοιχεία γι΄αυτό;
Και το πραγματικά αστείο: επειδή ψήφισες νομίζεις πως έχουμε δημοκρατία; Και στα ριάλιτυ ψηφίζεις -αυτό είναι ένδειξη δημοκρατίας; Ή θεωρείς δημοκρατία τη χώρα στην οποία κυβερνά το κόμμα που ψηφίζεται από το 30% (και βγάλε) του εκλογικού σώματος; Ή πιστεύεις πως δημοκρατία είναι το πολίτευμα όπου οι επιλογές σου για κυβέρνηση είναι πάντα και αυστηρά δύο;
3. Ναι, ακριβώς, είσαι δημοσιογράφος. Γιατί όπου υπάρχουν 4 επιλογές, διαλέγεις μία και την τραβάς σα λάστιχο για να πεις το δικό σου. Σύντροφός σου δεν θα μπορούσα να είμαι (και το στυλάκι το "συντροφικό" για να κολλήσεις ταμπέλα στον συνομιλητή σου -άστο για αλλού). Περί Κνίτικων απωθημένων -αφού σε ενοχλεί -να πάρω πίσω τα Κνίτικα και να αφήσω τα απωθημένα. Τι απωθημένα έχεις με τον Κάστρο κύριέ μου;
Η ΤΒ σου ζήτησε (όπως κι εγώ σε παλιότερο ποστ σου) να πεις κάτι ουσιαστικό στα θέματα που συζητιούνται. Τότε σε ρωτούσα αν έχεις στοιχεία για όσα καταγγέλεις κατά της Κούβας. Δεν απάντησες.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση σε ρωτάω, όπως και η ΤΒ: έχεις να πεις κάτι ουσιαστικό σχετικά με το κείμενο που δημοσίευσες στο μπλογκ σου (αναπαραγωγή μέρους κάποιου άρθρου εφημερίδας); Σου φαίνεται πολύ σόι το συγκεκριμένο άρθρο; Δεν σε παραξένεψαν οι ανακρίβειές του; Δεν σου έκανε εντύπωση τίποτα από αυτά που έγραψα σε παραπάνω σχόλιό μου; Γράφεις: "Πώς μπορούμε να τη βοηθήσουμε; «Ενθαρρυντικές κουβέντες είναι πάντα ευπρόσδεκτες. Θα μπορούσατε να ευχηθείτε να έρθει μια μέρα που όλοι οι Κουβανοί θα μπορούν να σερφάρουν ελεύθερα". Τι εννοείς; Να αυξηθούν οι ταχύτητες; Τότε πρέπει να φωνάξουμε όλοι κατά του εμπάρκο. Αυτή τη δικαιολογία χρησιμοποιούν οι τρισκατάρατοι κυβερνητικοί εκεί πέρα. Μήπως εννοείς να μην απαγορεύεται η χρήση ίντερνετ στην Κούβα; Ε, λοιπόν δεν απαγορεύεται και μάλιστα επιχορηγείται από το κράτος.
Τίποτα άλλο κύριε Μητσέ;
να με συμπαθάτε, αλλά νομίζω ότι χάνεται η μπάλα σε αντιπαραθέσεις άνευ ουσίας που δε θα καταλήξουν πουθενά.
επίσης νομίζω ότι χάνεται και το δίκιο των συνομιλητών όταν δεν σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους για τον Κάστρο.
μόνο εγώ δηλαδή κόλλησα με τον κόσμο που αν δεν κλέψει από τη δουλειά του δεν έχει φαΐ να ταΐσει τα παιδιά του; είμαι αφελής, τι να κάνουμε. τι να κάνουμε που γεννήθηκα τυχερή σ' αυτή τη γωνιά του πλανήτη και δεν ξέρω πώς είναι να μην έχεις να φας ή να ταΐσεις το παιδί σου;
το επιχείρημα ότι εκδίδονται επιλεκτικά βιβλία επειδή δεν έχουν λεφτά να τα εκδώσουν όλα, λυπάμαι αλλά δεν ευσταθεί. ο άλλος βρήκε εκδότη στην Ισπανία αλλά το βιβλίο απαγορεύεται στην Κούβα λέμε. κυκλοφορεί από χέρι σε χέρι από όποιον τύχει να το μπάσει στη χώρα. επίσης μόλις δημοσιεύτηκε στην ισπανία, όλως τυχαίως έχασε τη δουλειά του ως δημοσιογράφος στην Κούβα. για πάντα. επίσης δεν κάνει πολιτικές δηλώσεις επουδενί. εκείνος τα λέει. όχι εγώ.
υ.γ. ρε συ MB, πρόσεξε τη χρήση των εισαγωγικών στο άρθρο του κ. Μητσού πριν πάρεις φόρα. είναι ατάκες της Γιοάνι. προφανές. νομίζω.
Ρε συ Patra, 2 φορές το έχω γράψει πιο πάνω ότι το θέμα δεν είναι οι απόψεις του κου Μητσού, αλλά το μέρος του άρθρου που αναδημοσιεύει!! Το πως θα την βοηθήσουμε πάντως και η προτροπή για link της είναι δικά του και όχι της Υoani.
Ας σημειώσουμε εδώ πως δεν υπάρχει τρόπος από Ελλάδα να στείλεις χρήματα στην Κούβα και αυτό είναι ένα από τα αποτέλεσματα του εμπάργκο.
Δεν νομίζω ότι αυτό που λέμε τόσο εγώ όσο και ο Μοto.. δίνει το αλάθητο στον Κάστρο. Αλλά με ενοχλεί όταν μεγενθύνουμε τις απόψεις των αντικαστρικών και στις αντίθετες λέμε έλα μωρέ, φτηνες δικαιολογίες.
Όχι Patra δεν κλέβουν όλοι οι Κουβανοί για να ταίσουν τα πεινασμένα παιδιά τους. Γενικά δεν είναι τόσα πολλά τα πεινασμένα παιδιά. Και αυτοί που πεινάν δεν είναι μόνο οι αντικαστρικοί. Στην Αβάνα που ζει και η Diana και ο άλλος υπάρχει μεγαλύτερη φτώχια. Όπως και στην Αθήνα μη πάμε μακρυά. Αλλά δεν ζουν όλοι στο όριο της φτώχιας όπως το 1/5 των Ελλήνων αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με έρευνα πάντα. Και οι έρευνες της U.N. δεν είναι κατασκευασμένες όσο αφορά τη Κούβα.
Για τις εκδόσεις βιβλίων χρειάζομαι περισσότερες πληροφορίες. Γράφεις "το επιχείρημα ότι εκδίδονται επιλεκτικά βιβλία επειδή δεν έχουν λεφτά να τα εκδώσουν όλα, λυπάμαι αλλά δεν ευσταθεί". Γιατί δεν ευσταθεί; Ιδιαίτερα αν η χώρα είναι τόσο φτωχή. Οντως πολλά βιβλία δεν τυπώνονται, όυτε κυκλοφορούν στα βιβλιοπωλεία αλλά δεν νομίζω ότι απαγορεύονται. Π.χ. το Che του Taibo ΙΙ (που τα χώνει στο Κάστρο) δεν θα το βρεις σε κανένα βιβλιοπωλείο αλλά μπορείς άνετα να το αγοράσεις χρησιμοποιημένο στην έκθεση βιβλίων στην Plaza de Armas. Και εγώ, και ο Κουβανός.
Τέλος πάντων, αυτό που προσπαθώ να πω είναι ότι όλα πρέπει να τα βλέπουμε με συγκριτική ματιά. Δεν είπα ούτε ότι η χώρα είναι η καλύτερη του κόσμου, ούτε ότι ο Κάστρο είναι ο απόλυτος ηγέτης, όυτε ότι όσοι διαφωνούν μαζί του είναι βαλτοί των Αμερικάνων. Αλλά ρε γαμώτο μιλάμε για μια χώρα που για την Λατινική Αμερική έχει και παιδεία και υγεία και προσπαθεί να ξεπεράσει τις δυσκολίες της με ένα εμπάργκο στο κεφάλι. Και περιμένουμε στη γωνία με το δίκανο τον πρώτο που θα δούμε να κάνει φάλτσο να τον πυροβολήσουμε! Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι το γιατί. Στη Κίνα δεν υπάρχει λογοκρισία; Τις προάλλες έγινε ντόρος για την Μπούρμα; Πριν τη δολοφονία όμως ο τύπος την Μπούρμα, αν την είχε, την είχε με μικρή λεζάντα στις τελευταίες σελίδες. Η Κούβα παραμένει στο προσκήνιο. Αν δεις πόσες σελίδες υπάρχουν "Kill Castro" και ξαναλέω γιατί. Γιατί η Κούβα πρέπει να απολογείται συνέχεια;
patatras, δεν είμαι εγώ υπεύθυνος για το "χάσιμο της μπάλας". Όπως είδες, ρωτάω συγκεκριμένα πράγματα τον κύριο Μητσό -σε σχέση με το θέμα που κουβεντιάζουμε. Αν αυτός δεν απαντάει -δεν είναι δικό μου φταίξιμο. Και προφανώς, καταλαβαίνω πως τα εισαγωγικά δεν είναι δικά του και το κείμενο είναι αναδημοσίευση (το γράφω και πιο πάνω), η ερώτησή μου είναι γιατί το αναδημοσίευσε;
Τώρα, συγνώμη, είναι επιχείρημα το οτι τα βιβλία που δεν τυπώνονται στην Κούβα, τυπώνονται στην Ισπανία -άρα αξίζουν; Ίδιες είναι οι εκδοτικές δυνατότητες της μιας χώρας με την άλλη; Μήπως κάποιοι συγγραφείς προτιμούν να τυπωθούν εκτός Κούβας για να έχουν μεγαλύτερη κυκλοφορία; Μέχρι για τους Orichas έχω ακούσει πως είναι κυνηγημένοι από την Κούβα και αναγκάστηκαν να ζήσουν στο Παρίσι. Βέβαια, το συγκεκριμένο γκρουπ είχε ζητήσει να το γνωρίσει ο ίδιος ο Κάστρο -μόνο κυνηγημένοι δεν ήταν. Αλλά στη Γαλλία η κονόμα είναι μεγαλύτερη. Και αν πλασσάρεις τη στάμπα που "απαγορευμένου Κουβανού" την έχεις σίγουρη την έκδοση και τη διαφήμιση.
Μήπως πρέπει τώρα να μιλήσουμε και για τα δικαιώματα των Κουβανέζικων ταινιών (γυρισμένων με κρατικά χρήματα) που παίρνουν ισπανικές εταιρείες και μετά απαγορεύουν την προβολή τους;
Ο δικός σου λέει πως τους τα βρόντηξε και παραιτήθηκε από δημοσιογράφος γιατί δεν γούσταρε. Αυτά τα λέει στα βιβλία του. Κι αν τον κυνηγάγανε για ότι γράφει (σιγά τα λάχανα δηλαδή, γιατί άλλοι τα έχουν γράψει χειρότερα και πιο τεκμηριωμένα -και μιλάω καθαρά για την κριτική στο σύστημα, όχι για τη λογοτεχνική αξία) δεν θα έβγαζαν κανένα βιβλίο του.
Δεν είπα οτι ο Κάστρο είναι τέλειος ούτε οτι το σύστημά τους δουλεύει άψογα -μην μου τα προσάπτεις.
Αυτό το αν "δεν κλέψουν δεν έχουν φαϊ να ταϊσουν τα παιδιά τους", εντάξει, είναι πολύ απόλυτο. Εμείς δεν το είδαμε (δεν λέω πως δεν υπάρχει έτσι;). Αλλά είδαμε κόσμο να κλέβει για να αγοράσει Γκέιμποϊ στα παιδιά του (όχι οτι το κατηγορώ, απλά το λέω). Όπως σου γράφει και η ΤΒ -λάβε υπόψη σου την κατάσταση της χώρας, τους πλουτοπαραγωγικούς της πόρους και το εμπάργκο (υπάρχει -πως να το κάνουμε;) πριν αποφασίσεις να υιοθετήσεις αυστηρή κριτική. Και αν, στη συγκεκριμένη περίπτωση σε συγκινεί η πείνα και η ανέχεια που περιγράφει η κοπέλα στο μπλογκ της και η αδυναμία χρήσης αξιοπρεπούς ίντερνετ -κι εγώ μαζί σου.
Τι θα έβλεπες σα λύση; Την προκήρυξη "ελεύθερων εκλογών" με πολλά κόμματα ή την άμεση άρση του εμπάργκο; Εκτός αν λέμε πως για να αρθεί το εμπάργκο πρέπει να ξεβρακωθούν οι Κουβανοί και να κάνουν οτι θέλουν οι ΗΠΑ.
Υ.Γ.: ΤΒ, ο Τάιμπο δεν τα χώνει ιδιαίτερα στον Κάστρο. Νορμάλ τα λέει και γι αυτόν και για τους υπόλοιπους -ότι ανακάλυψε στην έρευνά του. Στην Κούβα δεν κυκλοφορεί, παρά μόνο σαν "μεταχειρισμένος". Αντίθετα, ο Φρανκί που τα χώνει σαν παλαβός, κυκλοφορεί ελεύθερα (δεν τυπώνεται στην Κούβα, εισάγεται).
πάλι λίγα, πάλι τρέχοντας και θα κλείσω νομίζω.
ΤΒ το θέμα δεν είναι οι απόψεις του κυρίου Μητσού, αλλά ξεκινάς το πρώτο σχόλιο σε ποστ που απλώς αναφέρει ένα άρθρο του κ. Μητσού με την ατάκα: "ο κ. Μητσός δυστυχώς διακρίνεται από εμπάθεια". Χαλόου?
Το πως θα βοηθήσουμε και η προτροπή για λινκ είναι της Γιοάνι. Λυπάμαι αν τα ισπανικά σου δεν σου επιτρέπουν να διαβάσεις το μπλογκ της. Τα δικά μου μου το επιτρέπουν.
Δεν νομίζω ότι μεγένθυνα καμία άποψη από τη μία ή την άλλη.
κι από την άλλη δεν είπα ΠΟΤΕ ότι ΟΛΟΙ οι κουβανοί κλέβουν για να ταΐσουν τα παιδιά τους. (ούτε καν η Γιοάνι δεν το είπε αυτό) έλεος!
Ρε συ ΤΒ "δε νομίζεις ότι απαγορεύονται". Επειδή ξέρεις ότι ο Τάιμπο επιτρέπεται; Θες να παίξουμε και τις κουμπάρες; Όταν αναφέρω απόψεις του Γκουτιέρες μιλάω βάσει δηλώσεών του σε συνεντεύξεις και ΟΧΙ βάσει χαρακτήρων των βιβλίων του. Give me some credit, will you?
Και δε θα ξαναπώ τα ίδια. Επίσης δεν είπα ότι αξίζουν όσα βιβλία τυπώνονται στην Ισπανία. Για όνομα. Δεν θα τον δεις ρε ΜΒ τον άνθρωπο που θα κλέψει από τη δουλειά του ένα κιλό πατάτες για να τα πουλήσει στη μαύρη. ούτε εγώ θα τον δω. αλλά κάποιοι μιλάνε γι' αυτά. και άρα πολύ πιθανόν να υπάρχει. κακό είναι να το μαθαίνουμε; γι' αυτό μου φαίνονται υπερβολικές οι αντιδράσεις σας Μπόιζ. φυσικά και υπάρχει και το εμπάργκο και ο σεξουαλικός τουρισμός και ένα σωρό πράματα. ποιος το αρνήθηκε;
patatras ξεκινάς το ποστ σου λινκάροντας το αντίστοιχο ποστ του Μητσού και η ΤΒ, σχολιάζει ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΝΚ ΠΟΥ ΕΒΑΛΕΣ πως ο άνθρωπος είναι εμπαθής. Χελόου; Μετά έρχεται ο κύριος Μητσός και κάνει τον εαυτό του θέμα από μόνος του -χωρίς ακόμα να απαντάει σε ερωτήσεις επί του θέματος του ποστ.
Γράφεις "για να ανακαλύψω το μπλογκ που με χίλια δυο κόλπα καταφέρνει να ανεβάσει μια συνομίληκή μου Κουβανή, παριστάνοντας τη Γερμανίδα τουρίστρια!" Αυτό είναι ανακριβές (όχι το συνομίληκη, τα υπόλοιπα)-αλλά το κάνουμε συστηματικά γαργάρα. Κι ας αναφέρεται σε αυτό η ΤΒ κι εγώ! Άρα, δεν είμαστε εμείς οι εκτός θέματος.
Δεν είπα πως η προτροπή για λινκάρισμα στην κοπέλα είναι λόγια κανενός Μητσού. ΕΣΠΑΣΑ ΤΟ ΜΑΝΙΚΙΟΥΡ ΜΟΥ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΠΩΣ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΡΘΡΟΥ! Δεν του καταλόγισα λοιπόν αυτό -του καταλόγισα οτι αναπαράγει ανακριβές άρθρο. Μην με κάνεις να το ξαναλέω.
Αφού τα ισπανικά σου το επιτρέπουν και θέλεις να μην μεγενθύνεις καμιά άποψη σε βάρος της άλλης γιατί δεν μεταφράζεις κομμάτια από μπλογκς Κουβανών που έχουν αντίθετη γνώμη από της κοπέλας;
Ούτε εσύ είπες πως όλοι οι Κουβανοί κλέβουν για να ταϊσουν τα παιδιά τους, ούτε εμείς ισχυριστήκαμε οτι ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΑΥΤΟ. Που διαφωνούμε; Είπα απλά οτι αυτό που λες δεν είναι απόλυτο -πράγμα που κι εσύ δέχεσαι.
Για το θέμα των βιβλίων, με συγχωρείς αλλά δεν είναι η ΤΒ που παίζει τις κουμπάρες. Είπε τη γνώμη της οτι δεν νομίζει πως απαγορεύονται. Αυτό είναι η άποψή της. Εσύ που λες οτι απαγορεύονται κάποια βιβλία στην Κούβα μπορείς να το τεκμηριώσεις; Μπήκε κανένας φυλακή, ας πούμε, επειδή τα διάβαζε; Είχε άλλου είδους κυρώσεις; Ή όταν λες "απαγορεύονται" εννοείς "δεν εκδίδονται από το κράτος"; Ας είμαστε, καμιά φορά, λίγο ακριβολόγοι!
Στηρίζεσαι λες, στις δηλώσεις του Γκουτιέρες και όχι στους χαρακτήρες των βιβλίων του. Πολύ καλά κάνεις γιατί, συνήθως, οι χαρακτήρες των βιβλίων είναι πλασματικοί, όπως και οι υποθέσεις. ΑΛΛΑ ΕΣΥ ΠΕΡΝΕΙΣ ΚΑΤΑ ΓΡΑΜΜΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΤΟΥ ΓΚΟΥΤΙΕΡΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΚΟΥΒΑ (μηδέν μυθοπλασία, όλα αλήθεια και γι΄αυτό τον κυνηγάνε) -ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ. Τι είναι αυτό; Μισά έτσι, μισά γιουβέτσι; Και πως διάολο τον κυνηγάνε αυτόν τον Γκουτιέρες όταν έχει εκδωθεί βιβλίο του στην Κούβα; Που τα έχωνε κανονικότατα! Πως τον κατατρέχουν αυτόν τον άνθρωπο για τις απόψεις του και ταυτόχρονα τον αφήνουν να μπαινοβγαίνει στην Κούβα, να κυκλοφορεί στο εξωτερικό και να πληροφορεί τον κόσμο για τα μαρτύριά του; Ο Γκουτιέρες είχε πει οτι δεν μιλάει για πολιτική στις συνεντεύξεις του. Το ίδιο μας είχε πει και μια άλλη Κουβανή που ζει μόνιμα στην Ελλάδα. Και το είχε αιτιολογήσει "γιατί αλλιώς θα καταλάβετε ότι πω". Εσύ υπονοείς πως ο Γκουτιέρες δεν μιλάει γιατί φοβάται -σωστά; Και τότε πως έμαθες οτι τον βρήκαν τόσες συμφορές όταν έβγαλε βιβλίο στην Ισπανία;
Δεν διαφωνήσαμε ούτε μια στιγμή οτι υπάρχει μαύρη αγορά, φτώχια, δυστυχία και άλλα πολλά. Ούτε αναγορεύσαμε τους εαυτούς μας σε παντογνώστες επί παντός Κουβανικού.
Ρώτησα όμως παραπάνω για τη δική σου άποψη: τι φταίει που υπάρχουν όλα αυτά; Και τι θα μπορούσαμε να κάνουμε, από τη μεριά μας, για να βοηθήσουμε στην εξάλειψή τους; Δεν είπα να τους σώσουμε τους ανθρώπους -έτσι; Γενικά μιλάω -βλέπεις κάτι που θα μπορούσε να γίνει;